Laat je sales en productiepijplijn beter samenwerken

Je sales- en productieteam botsen weleens met elkaar. Dat komt omdat ze anders denken. Verkopers willen mooie ontwerpen aan hun klanten aanbieden, terwijl werkvoorbereiders vooral aan de praktische kant denken. Om problemen te vermijden, is een goede communicatie noodzakelijk.

 

Zit regelmatig samen

We raden aan om op regelmatige tijdstippen – bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks – een meeting in te plannen tussen sales en productie. Zo is iedereen op de hoogte van lopende projecten. Op deze manier kunnen werkvoorbereiders tijdig feedback geven op technische specificaties, zodat er geen onaangename verrassingen opduiken. Naargelang de samenwerking vlotter verloopt, kan de frequentie van deze meetings afgebouwd worden.

Technische kennis opdoen

Sales medewerkers hebben niet altijd de technische bagage om te weten wat al dan niet mogelijk is. Dat zorgt voor frustraties bij werkvoorbereiders. Ze krijgen bijvoorbeeld plannen die technisch niet haalbaar zijn of niet in het budget passen.

In dat opzicht is het een goed idee om je salesteam te testen. Werk een plan uit en geef dit aan je verkopers. Hebben ze opmerkingen over de technische haalbaarheid? Welke prijs plakken ze erop? Indien er grote verschillen zijn tussen medewerkers, is het hoog tijd om een bijscholing te organiseren.

Out of the box denken

Ook in de andere richting is een goede samenwerking belangrijk. Het sales team heeft misschien vernieuwende ideeën die in de smaak zullen vallen bij klanten, en de omzet een duwtje in de rug geven. Ze kunnen het productieteam uitdagen om die plannen te realiseren.