Ook in de wereld van de maatkasten maakten webshops succesvol hun intrede. Veel schrijnwerkerijen en interieurbouwers maken zich dan ook de volgende bedenking. “We mogen de online boot absoluut niet missen, we investeren in een webshop.” Vooraleer je aan de slag gaat én stevig investeert, adviseren we je om goed na te denken. Een succesvolle webshop lanceren vereist een grote investering, héél wat tijdsinzet én je stuit op bikkelharde concurrentie. Waar maak jij het verschil met de talrijke andere webshops of word je een echte prijsspeler?
Het lijkt een prachtig idee. Met een webshop creëer je een gigantische extra markt van potentiële nieuwe klanten. Je hoeft amper tijd te investeren in salesgesprekken. Je klanten meten alles zelf op én bestellen hun kast op maat volledig online. Jij produceert de nodige onderdelen én levert deze af via een koerierservice of de klant komt zelf langs om alles op te halen. Gemakkelijk verdiend, toch?
Specifieke expertise
Waarom zou je niet meteen starten met het opbouwen van deze tweede verkoopspijler? Jammer genoeg hebben vele concullega’s deze markt ontdekt. Verschillende bedrijven storten zich zelfs exclusief op deze online verkoop. Al hun tijd en energie investeren ze in de online aanpak, wat op zich een vak apart is én dus ook specifieke expertise vereist.
Investering en organisatie
Het opstarten van een webshop vereist een stevige investering én heel wat organisatie, maar is voor vele bedrijven nog doenbaar. Nadien start pas het echte werk. Zonder inzet van een fulltime medewerker op de online marketing en verkoop, komt je webshop gewoon niet van de grond.
Een webshop succesvol uitbouwen en beheren, vraagt heel wat tijdsinzet. Bovendien moet je ook een online helpdesk organiseren, ook tijdens het weekend. Zelfplaatsers stoten geregeld op problemen en hebben onvermijdelijk vragen. Ze moeten je dan eenvoudig en snel kunnen bereiken.
Het verschil maken
De online markt voor maatkasten is verzadigd. Hoe kan jij op internet het verschil maken? Hoe kan jij via je webshop laten zien dat je uitblinkt in kwaliteit, creativiteit en service? Dat is bijzonder moeilijk, zeker bij online klanten die in de eerste plaats naar de prijs kijken.
Op internet is prijzen vergelijken bijzonder eenvoudig. Wil jij absoluut de goedkoopste zijn? Is dat jouw bedrijfsstrategie? Ga je zo meer winst maken? En wat dan met je fysieke verkoop, vanaf dan ook aan de laagste prijzen? Of probeer jij online toch aan duurdere prijzen te verkopen? Hoe ga je online klanten overtuigen?
Bezint, eer ge begint
Daarom: ‘bezint eer, ge begint’! Verricht minstens het nodige marktonderzoek vooraleer je met een webshop aan de slag gaat. Heel wat vragen komen op je pad, ook praktische. Wat met de leveringskosten? Het opstarten en succesvol beheren van een webshop vereist veel meer aandacht en energie dan het lijkt. Misschien kan je deze energie beter elders investeren in de uitbouw van je interieurbedrijf…
Gericht advies?
Wil je als interieur- of kastenbouwer je bedrijf naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet hoe? Vul dan onze online zelftest in, ontdek de pijnpunten van jouw bedrijf én krijg concrete tips.