Heeft jouw interieurbedrijf een ‘eigen smoel’?

Elk interieurbedrijf levert maatwerk, topkwaliteit en een goede service. Althans, dat lezen we toch op de meeste websites van deze bedrijven. Maak je met deze argumenten ook het verschil voor potentiële klanten? Wij geloven van niet. Om écht succesvol en overtuigend te zijn, heeft je bedrijf een uniek verhaal nodig. Een ‘eigen smoel’, zeg maar. Zo’n eigen verhaal verzin je niet zomaar zelf. Best schakel je een gespecialiseerde partner in die samen met jou op ontdekkingstocht gaat en je ware DNA stap voor stap blootlegt.

Ja, ook elk bedrijf heeft een eigen verhaal met een geschiedenis, specifieke kenmerken, waarden die belangrijk zijn, een bepaalde uitstraling en een emotionele geladenheid. Veel bedrijven zijn zich evenwel amper bewust van hun eigen verhaal. In de meeste gevallen is het verhaal onvoldoende uitgekristalliseerd of blijft het te veel aan de oppervlakte, waardoor de marketing vervalt in algemeenheden.  

Verhaal met diepgang 

Voor jezelf als bedrijfsleider is het vrijwel onmogelijk om voldoende afstand te nemen en zelf je verhaal met de vereiste diepgang uit te schrijven. Hiervoor leg je best samen met externe specialisten een intensief traject af. Deze externe partner combineert marketing- en identiteitsexpertise met een broodnodige externe, objectieve blik. Wanneer uiteindelijk jouw bedrijfsverhaal is uitgeklaard en volledig op punt staat, kan je hiermee op tal van fronten verder aan de slag.  

Waarom een eigen smoel?  

Als je jouw unieke verhaal op een authentieke manier uitdraagt, stijgt je geloofwaardigheid en aantrekkingskracht. Uiteraard draag je jouw verhaal op een consequente manier uit. Je laat daarbij op ieder moment het volledige plaatje kloppen. Wat je zegt en beweert, moet ook overeenstemmen met wat je doet en hoe je presteert.  

Alle communicatievormen 

Wie op een authentieke manier zijn bedrijfsverhaal uitdraagt, neemt alle vormen van communicatie, marketing en sales kritisch onder de loep. Jouw verhaal vormt de inhoudelijke kern van je website, je berichten op sociale media, je bedrijfsbrochure,… Ook de uitstraling van je bedrijfsgebouw en de inrichting van je showroom of toonzaal moeten jouw verhaal ondersteunen en versterken. Datzelfde geldt voor de manier waarop jouw medewerker salesgesprekken voeren of je plaatsers de klant thuis te woord staan. 

Een voorbeeld 

Als bijvoorbeeld ‘slimme, doordachte ontwerpen’, ‘plaatsbesparing’, ‘creativiteit’, ‘oog voor detail’, ‘zorgeloos genieten’ en ‘vindingrijkheid’ centraal staan in jouw bedrijfsverhaal, dan moeten deze eigenschappen terugkomen in je volledige communicatie, zowel in woord, beeld als design. Ook je slagzin moet je verhaal tot in de ultieme kern samenvatten.  

Daarnaast verwachten we bijvoorbeeld ook een originele, uiterst aangename en verrassende toonzaal die tot in de puntjes in orde is. Het spreekt voor zich dat je salesmedewerkers bruisen van de creativiteit en tal van slimme plaatsbesparende ideeën voorstellen wanneer ze in gesprek zijn met een potentiële klant.   

Heb jij nood aan een eigen smoel maar weet je niet hoe jouw unieke verhaal vorm krijgt? Vlecad werkt nauw samen met TONC. Zij kunnen ook voor jou heel wat betekenen. 

 

Gericht advies?

Wil je als interieur- of kastenbouwer je bedrijf naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet hoe? Vul dan onze online zelftest in, ontdek de pijnpunten van jouw bedrijf én krijg concrete tips.

Doe de zelftest
Installatie